Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.
Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.
Můžeš podnikat je skvělý vzdělávací projekt, který už 10 let propojuje školy a podnikatele — a zapojit se můžete i vy. Formou seminářů profesionálové napříč obory ukazují studentům na základních, středních a vyšších odborných školách, že i oni mohou podnikat.
Pro studenty je to výborná příležitost získat nové poznatky a inspirovat se třeba pro vlastní kariérní cestu. Pro podnikatele jde naopak o dobrou možnost procvičit si prezentování, získat zpětnou vazbu, ale mj. se taky seznámit s dalšími kolegy. Své zkušenosti takto předává už přes 180 podnikatelů, mezi kterými najdete i členy naší komunity. Pokud byste chtěli sdílet svůj podnikatelský příběh, přihlásit se můžete na webu.
„Mezigenerační sdílení zkušeností je nejstarší a nejpřirozenější forma učení a inspirace k podnikavosti je jednou z možností, jak studentům ukázat, že i oni mohou přicházet s novými nápady, s kterými nejen že uspějí na pracovním trhu, ale které budou měnit a zlepšovat naší společnost,“ píše se na webu projektu.
Máme rádi články, ve kterých freelanceři rekapitulují své roky na volné noze a sdílejí tipy pro začátečníky. Jako třeba 8 Best Freelancing Tips For Beginners od copywriterky Kim Hobson, ve volném překladu:
Tzv. feast-or-famine cycle neboli koloběh hodování a hladu je problém, který zná spousta freelancerů — období pracovního vytížení a silných příjmů se střídají s těmi, kdy je práce i peněz málo. Následuje horečnaté shánění nových zakázek, aby se propad zastavil, práce zas přibude a celý cyklus se po čase opakuje.
Příčinou problému nebývá jen sezónnost, ale typicky i špatně uchopený osobní marketing, jak vysvětluje článek Poornimy Apte. V něm vyzdvihuje strategii průběžného či „měkkého“ marketingu neboli rozložení sebepropagace a budování vztahů v čase, a tedy nikoli jen do období příjmového hladu.
Na závěr přidává autorka i kouzelný gamifikační tip: Každý den se počítá, proto přesune 3 fazole z jedné sklenice do druhé pokaždé, když udělá něco malého pro svou propagaci: přidá novou ukázku do portfolia, pošle nabídku, nasdílí něco na LinkedIn, nebo se připomene dřívějším klientům. Stačí kouknout do sklenice a hned ví, jak si tento měsíc vede. Ostatně, dobrý freelance marketing je pro ni něco jako sázení semínek. (Chcete si taky jedno zasadit? Přidejte se k nám!)
Pokud sami školíte nebo se na to chystáte, trefné postřehy a tipy Petra Behúna by vám mohly přijít vhod. V aktuálním článku Jak má vypadat správný kurz? na webu Proofreading.cz totiž shrnul do tří kategorií zkušenosti, které sesbíral z pohledu účastníka i lektora — od obecných principů pro náplň kurzu po to, co by měl lektor umět.
Vedle dobrého řečového projevu nebo důležitosti zapojení vizuálních prvků mj. zmiňuje: „Je až zarážející, jak málo školicích firem či jednotlivců nabízí možnost přizpůsobit obsah kurzu konkrétním potřebám vás a vašich lidí. Přitom je to skoro základ. Ani nevíte, jak moc účastníci zpozorní, když během kurzu vidí a slyší názvy produktů či služeb, s nimiž mají právě oni denně co do činění. Navíc je pak pro ně snazší přenést poznatky z kurzu do své každodenní práce.“
Marketérka Madla Čevelová se v nedávném článku Co s marketingem, když máte plno? zaměřila na to, jak přistupovat k osobnímu marketingu, když máte zrovna plný kalendář na pár týdnů dopředu — a proč je i v takovém čase důležité nepřestat být vidět. V souvislosti s tím zmiňuje mimo jiné tzv. cyklus Feast or Famine, tedy kolísání mezi zahlcením a nulovou poptávkou, s čímž může pomoct právě to, když se marketingu v podnikání věnujeme průběžně. V příspěvku Madla rozepsala 5 tipů, co můžete dělat:
„Marketing vnímá většina živnostníků a volnonožců jako činnost, kterou dělají proto, aby měli dostatek zákazníků. Takže když tenhle kýžený stav nastane a kalendář je trvale zaplněný minimálně na 14 dní dopředu, oddechnou si a ve svém marketingovém snažení výrazně poleví, nebo ho dokonce ukončí úplně. Přestanou přispívat na sociální sítě, aktualizovat web a platit reklamu. Podle mě se takový přístup jednoduše nevyplatí.“
Využijte mimořádnou 20% slevu na roční online členství v kurzu Jak na sítě Elišky Vyhnánkové & Michelle Losekoot, které vás naučí používat používat sociální sítě profesionálně, na volné noze. Nabídka platí pouze do 13. 11. 2022 při uvedení kódu NAVOLNENOZE v přihlášce 👉 Objednat
Holky jsou spoluautorky knihy Jak na sítě a Michelle letos napsala pro náš blog dva osvětové články: Jak (ne)ušetřit na sítích a Školení, která nakopnou vaše podnikání.
Zakladatel Shoptetu Mira Uďan sepsal své bohaté zkušenosti do bezplatné online příručky pro podnikatele Svým pánem.
V českém kontextu jde o zcela ojedinělý počin. Málokdo totiž vybuduje firmu se stamiliónovými obraty, aby pak ještě našel čas podělit se takto uceleně o své know-how. Mira je výjimka a i pokud podnikáte v malém, na volné noze, může vás jeho web v mnohém obohatit:
To vše a mnohé další Mira ve svém průvodci pokrývá. O tom, že jde o čtení přínosné i pro nás freelancery, ostatně vypovídají i názvy některých kapitol:
No zkrátka instantní online klasika — Mira se právě podruhé zapsal do historie českého online podnikání!
O nových coworcích jsme chvíli nepsali, na náš seznam Coworkingy.cz jich přitom v poslední době přibylo hned několik. Tady je malý výběr těch nedávných od Prahy po Ostravu:
Kompletní přehled všech coworkingů v Česku najdete u nás na blogu.
Jiří Schaffer se v novém článku ohlíží za svými 6 roky na volné noze a rozebírá zjištění, která si z předchozích let odnesl. Mezi všemi je určitě dobré vypíchnout hned první bod, kde popisuje, jak je v podnikání důležité myslet nejen na rozvoj vlastní odbornosti, ale i další dovednosti z tzv. podnikatelské abecedy.
„Klient s vámi nespolupracuje proto, že jste nejlepší PPCčkař pod sluncem. Vlastně to ani nedokáže poznat. … Ale víte, co posoudit dokáže velmi dobře? Jestli vám může věřit. Jestli se mu s vámi dobře spolupracuje. Jestli držíte slovo a dodáváte slíbené věci včas. Zda jste proaktivní a přicházíte s novými nápady, které následně realizujete.“
Mimo to Jiří v textu sdílí i svůj sedmibodový systém, podle kterého se rozhoduje, jestli se pustit do spolupráce, když mu přijde poptávka od nového klienta:
„Ke každému přistupuji s úctou a respektem. Ať už se dohodneme nebo ne. Není to nic osobního, jen prostě vím, že mám omezený počet hodin, které mohu prodat a které věnuji práci.“
Jak požádat klienty, aby vás doporučili někomu dalšímu, kdo by mohl využít vaše služby? Mezi českými freelancery je to poměrně málo zmiňované téma. V USA a jiných zemích je to ale mnohem běžnější a můžeme se snadno inspirovat. Článek Kristine Pike s názvem 3 způsoby, jak bez stresu požádat klienty o doporučení nastiňuje základní osvědčené postupy:
„Pamatujte, že klienti, kteří s vámi rádi spolupracují a váží si vašich služeb, chtějí, abyste uspěli, a rádi se za vás přimluví. Pokud se však nikdy nezeptáte, možná nebudou vědět, jakým klientům vás doporučit nebo zda vůbec máte kapacitu přijímat novou práci.“
Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.