Ostatní novinky kolem podnikání na volné noze

Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Zobrazuji č. 61-70 z 400 novinek v kategorii

Můžeš podnikat

Můžeš podnikat je skvělý vzdělávací projekt, který už 10 let propojuje školy a podnikatele — a zapojit se můžete i vy. Formou seminářů profesionálové napříč obory ukazují studentům na základních, středních a vyšších odborných školách, že i oni mohou podnikat.

Pro studenty je to výborná příležitost získat nové poznatky a inspirovat se třeba pro vlastní kariérní cestu. Pro podnikatele jde naopak o dobrou možnost procvičit si prezentování, získat zpětnou vazbu, ale mj. se taky seznámit s dalšími kolegy. Své zkušenosti takto předává už přes 180 podnikatelů, mezi kterými najdete i členy naší komunity. Pokud byste chtěli sdílet svůj podnikatelský příběh, přihlásit se můžete na webu.

„Mezigenerační sdílení zkušeností je nejstarší a nejpřirozenější forma učení a inspirace k podnikavosti je jednou z možností, jak studentům ukázat, že i oni mohou přicházet s novými nápady, s kterými nejen že uspějí na pracovním trhu, ale které budou měnit a zlepšovat naší společnost,“ píše se na webu projektu.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

8 rad pro začínající freelancery

Máme rádi články, ve kterých freelanceři rekapitulují své roky na volné noze a sdílejí tipy pro začátečníky. Jako třeba 8 Best Freelancing Tips For Beginners od copywriterky Kim Hobson, ve volném překladu:

  1. Pracujte 40 % času na rozvoji svého podnikání
  2. U kalkulací přidávejte 20% rezervu na vícepráce
  3. Potěšte své klienty
  4. Nemusíte pracovat od 9 do 5, 40 hodin týdně
  5. Naučte se základy SEO
  6. Vaše sebevědomí je základ úspěchu
  7. Je v pohodě být bez úzké specializace
  8. Nenechte sebou orat
Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Měkký osobní marketing

Tzv. feast-or-famine cycle neboli koloběh hodování a hladu je problém, který zná spousta freelancerů — období pracovního vytížení a silných příjmů se střídají s těmi, kdy je práce i peněz málo. Následuje horečnaté shánění nových zakázek, aby se propad zastavil, práce zas přibude a celý cyklus se po čase opakuje.

Příčinou problému nebývá jen sezónnost, ale typicky i špatně uchopený osobní marketing, jak vysvětluje článek Poornimy Apte. V něm vyzdvihuje strategii průběžného či „měkkého“ marketingu neboli rozložení sebepropagace a budování vztahů v čase, a tedy nikoli jen do období příjmového hladu.

Na závěr přidává autorka i kouzelný gamifikační tip: Každý den se počítá, proto přesune 3 fazole z jedné sklenice do druhé pokaždé, když udělá něco malého pro svou propagaci: přidá novou ukázku do portfolia, pošle nabídku, nasdílí něco na LinkedIn, nebo se připomene dřívějším klientům. Stačí kouknout do sklenice a hned ví, jak si tento měsíc vede. Ostatně, dobrý freelance marketing je pro ni něco jako sázení semínek. (Chcete si taky jedno zasadit? Přidejte se k nám!)

Jak má vypadat správný kurz?

Pokud sami školíte nebo se na to chystáte, trefné postřehy a tipy Petra Behúna by vám mohly přijít vhod. V aktuálním článku Jak má vypadat správný kurz? na webu Proofreading.cz totiž shrnul do tří kategorií zkušenosti, které sesbíral z pohledu účastníka i lektora — od obecných principů pro náplň kurzu po to, co by měl lektor umět.

Vedle dobrého řečového projevu nebo důležitosti zapojení vizuálních prvků mj. zmiňuje: „Je až zarážející, jak málo školicích firem či jednotlivců nabízí možnost přizpůsobit obsah kurzu konkrétním potřebám vás a vašich lidí. Přitom je to skoro základ. Ani nevíte, jak moc účastníci zpozorní, když během kurzu vidí a slyší názvy produktů či služeb, s nimiž mají právě oni denně co do činění. Navíc je pak pro ně snazší přenést poznatky z kurzu do své každodenní práce.“

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Marketing v době hojnosti

Marketérka Madla Čevelová se v nedávném článku Co s marketingem, když máte plno? zaměřila na to, jak přistupovat k osobnímu marketingu, když máte zrovna plný kalendář na pár týdnů dopředu — a proč je i v takovém čase důležité nepřestat být vidět. V souvislosti s tím zmiňuje mimo jiné tzv. cyklus Feast or Famine, tedy kolísání mezi zahlcením a nulovou poptávkou, s čímž může pomoct právě to, když se marketingu v podnikání věnujeme průběžně. V příspěvku Madla rozepsala 5 tipů, co můžete dělat:

  • Publikujte své myšlenky
  • Pracujte na své značce
  • Zdražujte
  • Recyklujte obsah
  • Pěstujte si návyky

„Marketing vnímá většina živnostníků a volnonožců jako činnost, kterou dělají proto, aby měli dostatek zákazníků. Takže když tenhle kýžený stav nastane a kalendář je trvale zaplněný minimálně na 14 dní dopředu, oddechnou si a ve svém marketingovém snažení výrazně poleví, nebo ho dokonce ukončí úplně. Přestanou přispívat na sociální sítě, aktualizovat web a platit reklamu. Podle mě se takový přístup jednoduše nevyplatí.“

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Krok vpřed: Jak na sítě

Využijte mimořádnou 20% slevu na roční online členství v kurzu Jak na sítě Elišky Vyhnánkové & Michelle Losekoot, které vás naučí používat používat sociální sítě profesionálně, na volné noze. Nabídka platí pouze do 13. 11. 2022 při uvedení kódu NAVOLNENOZE v přihlášce 👉 Objednat

Holky jsou spoluautorky knihy Jak na sítě a Michelle letos napsala pro náš blog dva osvětové články: Jak (ne)ušetřit na sítích a Školení, která nakopnou vaše podnikání.

Svým pánem

Zakladatel Shoptetu Mira Uďan sepsal své bohaté zkušenosti do bezplatné online příručky pro podnikatele Svým pánem.

V českém kontextu jde o zcela ojedinělý počin. Málokdo totiž vybuduje firmu se stamiliónovými obraty, aby pak ještě našel čas podělit se takto uceleně o své know-how. Mira je výjimka a i pokud podnikáte v malém, na volné noze, může vás jeho web v mnohém obohatit:

  1. Mnozí freelanceři zvažují expanzi svého podnikání do malé firmy nebo agentury a přinejmenším tuší, že to bude vyžadovat dosti odlišné podnikatelské know-how.
  2. Někteří nezávislí profesionálové se už na pomezí firemního a osobního podnikání nacházejí (v angličtině se jim někdy říká „freelance business owners“) a ve svém podnikání tak kombinují know-how určené freelancerům i firmám.
  3. A konečně freelanceři jako podnikatelé mají s majiteli firem společné přinejmenším to, že musí hodně pracovat i sami na sobě.

To vše a mnohé další Mira ve svém průvodci pokrývá. O tom, že jde o čtení přínosné i pro nás freelancery, ostatně vypovídají i názvy některých kapitol:

  • Jak začít podnikat
  • Jak připravit úspěšný produkt
  • Jak si najít ty nejlepší zákazníky
  • Jak na právo v podnikání
  • Jaké používat technologie a služby
  • Jak získat vnitřní pohodu
  • Jak se vypořádat s obavami a strachy

No zkrátka instantní online klasika — Mira se právě podruhé zapsal do historie českého online podnikání!

4 nové coworky

O nových coworcích jsme chvíli nepsali, na náš seznam Coworkingy.cz jich přitom v poslední době přibylo hned několik. Tady je malý výběr těch nedávných od Prahy po Ostravu:

  1. Pekárna/cowork letos otevřela krásně zrekonstruované sdílené prostory v Nuslích. V téměř sto let staré budově je dnes prostorný coworking propojený s kavárnou a pekárnou, kde mají členové 20% slevu.
  2. Ještě starší prostory, dokonce z roku 1853, využívá v centru Prahy nový rodinný Hub Balt, který vznikl spojením coworkingu, makers labu, galerie a retro kina. Ideální hlavně pro designery, grafiky, techniky a kreativce.
  3. Pokud jste z Brna, určitě mrkněte na „Palubu“ mezi Lužánkami a Moravským náměstím. Jde o prostory studia Court of Moravia, kteří u sebe mají místo navíc pro tým nebo i jednotlivce, kterým nevyhovují velké coworkingy. Vše důležité popsali v příspěvku na Linkedinu.
  4. A na závěr tip pro maminky s malými dětmi. Koutek světa v srdci Ostravy je kombinace koutku pro děti s profesionálním hlídáním (už od 1 roku věku) a klidného prostoru pro práci. Na místě se organizují taky kurzy a jiné eventy zaměřené především na ženy.

Kompletní přehled všech coworkingů v Česku najdete u nás na blogu.

6 zjištění po 6 letech na volné noze

Jiří Schaffer se v novém článku ohlíží za svými 6 roky na volné noze a rozebírá zjištění, která si z předchozích let odnesl. Mezi všemi je určitě dobré vypíchnout hned první bod, kde popisuje, jak je v podnikání důležité myslet nejen na rozvoj vlastní odbornosti, ale i další dovednosti z tzv. podnikatelské abecedy.

„Klient s vámi nespolupracuje proto, že jste nejlepší PPCčkař pod sluncem. Vlastně to ani nedokáže poznat. … Ale víte, co posoudit dokáže velmi dobře? Jestli vám může věřit. Jestli se mu s vámi dobře spolupracuje. Jestli držíte slovo a dodáváte slíbené věci včas. Zda jste proaktivní a přicházíte s novými nápady, které následně realizujete.“

Mimo to Jiří v textu sdílí i svůj sedmibodový systém, podle kterého se rozhoduje, jestli se pustit do spolupráce, když mu přijde poptávka od nového klienta:

  1. Dobré recenze na Heuréce/Googlu/Facebooku
  2. Vidím, že za poslední rok nevystřídal X agentur/freelancerů
  3. Neprodává pofidérní produkty/služby
  4. Jsem si jistý, že se klientovi vyplatím
  5. Firma existuje aspoň 2 roky
  6. Není to one-(wo)man-show
  7. Mám z klienta prostě dobrý pocit

„Ke každému přistupuji s úctou a respektem. Ať už se dohodneme nebo ne. Není to nic osobního, jen prostě vím, že mám omezený počet hodin, které mohu prodat a které věnuji práci.“

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Jak požádat klienty o doporučení

Jak požádat klienty, aby vás doporučili někomu dalšímu, kdo by mohl využít vaše služby? Mezi českými freelancery je to poměrně málo zmiňované téma. V USA a jiných zemích je to ale mnohem běžnější a můžeme se snadno inspirovat. Článek Kristine Pike s názvem 3 způsoby, jak bez stresu požádat klienty o doporučení nastiňuje základní osvědčené postupy:

  1. Zvolte správné načasování — například po (úspěšném) dokončení projektu, při obnovení smlouvy nebo po obdržení pozitivní zpětné vazby.
  2. Buďte přímí a konkrétní — nenechte klienta zmateného v tom, co chcete.
  3. Usnadněte (si) to — udělejte z žádosti o doporučení běžnou součást svého pracovního postupu.

„Pamatujte, že klienti, kteří s vámi rádi spolupracují a váží si vašich služeb, chtějí, abyste uspěli, a rádi se za vás přimluví. Pokud se však nikdy nezeptáte, možná nebudou vědět, jakým klientům vás doporučit nebo zda vůbec máte kapacitu přijímat novou práci.“

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí