Kreativita v podnikání a ekonomika tvůrců

Vybíráme pro vás to nejzajímavější ze stovek českých i zahraničních zdrojů a vydáváme také spoustu vlastního obsahu. Připravují Dan Šácha a Robert Vlach. Dobré tipy vítány.

Odběr newsletteru

Odebírejte nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze. Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

i

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

Zobrazuji č. 21-30 z 152 novinek v kategorii

Pravidla se změnila

Pravidla se změnila je odpolední blok přednášek o využití AI pro kreativce a markeťáky, který proběhne 12.10. v brněnském Kumstu jako součást Dnů AI.

Program, ve kterém najdete případové studie i praktické ukázky uplatnění nástrojů umělé inteligence v tvůrčí práci, cílí na copywritery, ilustrátory, grafiky, filmaře a animátory, fotografy, herní designéry, freelance konzultanty a také majitele menších a středních firem. Early birds vstupenky jsou za hubičku a mezi řečníky najdete mj. naše členy Davida Spáčila a Michaela Petruse.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Status kulturního profesionála

Zajímá vás, stručně a jasně, jak je to s tím připravovaným statusem umělce pro profesionály pracující v kultuře?

Jednu z nejsrozumitelnějších odpovědí nabízí nedávný rozhovor s Ondřejem Lipárem z Asociace spisovatelů. Vysvětluje, že nyní jde hlavně o to kulturní profesionály definovat a říct, kdo může status umělce získat. Na to pak teprve může navázat nějaká forma podpory. Jinými slovy, bude to běh na delší trať.

“Stát zavedením statusu kulturního profesionála vlastně jenom říká: pracovat v kultuře je specifické, je to něco jiného než být zaměstnanec, je to něco jiného než být podnikatel nebo OSVČ, protože v této oblasti klasický trh nefunguje, není to klasická hra nabídky a poptávky. Je to práce, která je často nepravidelná, nesouvislá, nárazová, a lidé, kteří takto pracují, se často dostávají do složitých životních situací. Stát přijetím zákona o statusu kulturního profesionála řekne, my tohle uznáváme, tady pro vás máme nějakou škatulku, nějaké označení. Abyste se do ní dostali, musíte splnit takováto kritéria. To je úplný základ. Teprve ve chvíli, kdy se podaří něco takového definovat, může stát začít tuto specifickou situaci zohledňovat v konkrétních opatřeních.“

Lipárův pragmatický přístup vyniká zejména ve srovnání s vyhrocenou veřejnou debatou o tomto tématu — viz třeba stejně starý rozhovor se zakladatelem Kulturní sféry Lukášem Viltem, který mluví bez obalu jazykem třídního boje o vykořisťování uměleckých profesí producenty.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Posvíceno na smlouvy

O médiích se říká, že jsou v krizi, a to se odráží i v drakonických smlouvách, které uzavírají s externími autory. Tak nějak se očekává, že nevýhodné podmínky akceptují a nebudou o nich diskutovat, protože konkurence je velká. Nebo ne?

Nizozemský publicista Nick Kivits sám zažil, že standardní smlouvy s médii moc nezkoumal a posílal je obratem podepsané zpět. Dnes k tomu říká: „Prvních pár let jsem to dělal úplně špatně. Všechno jsem jim podepsal.“

Nick se rozhodl neblahou pozici novinářů na volné noze zlepšit tím, že začal na webu Freelancevoorwaarden.nl standardní smlouvy nizozemských médii vysvětlovat a komentovat — co je kde špatně a na co si mají dát autoři pozor. To jsou zejména tři věci: exkluzivita, platební podmínky a licenční práva. Komentáře jsou leckdy neformální a vtipné jako např. „Dostanu zaplaceno za opakované užití? Haha. Ne.“

Nickův nápad představuje mimořádně efektivní a originální způsob, jak pomoci kolegům v odvětví, které je jednostrannými smluvními praktikami zhusta prorostlé. I nováčci tak mohou jednoduše zjistit, na co se ve smlouvách zaměřit, a je zřejmé, že podobný rozbor by prospěl freelancerům i v řadě dalších odvětví. Jediným háčkem zůstávají autorská práva k samotným smlouvám — i smlouva je totiž něčí autorské dílo a zveřejnění vyňatých částí tak musí být zjevně ve veřejném zájmu.

Výborný profil Nicka a jeho projektu najdete v článku Dutch website helps journalists better understand freelancer agreements od Lindy Thompson.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Osobní projekty freelancerů

Ilustrátor Vojtěch Jurík známý pod přezdívkou Vhrsti vydal na svém blogu článek o tom, proč má smysl se na volné noze věnovat osobním projektům. Jmenuje se Jestli vám můžu něco radit, tak…

„Věnujte se svým osobním projektům. Nejen prací pro klienty živ je freelancer. Ale pozor, tahle rada může být užitečná i vám, kteří třeba vůbec nepodnikáte. Neměli byste chuť zkusit něco úplně nového? Začít malovat, hrát na hudební nástroj nebo sportovat? Nevzpomenete si na žádný sen z dětství, který jste nikdy nerealizovali, protože se život zkrátka ubíral jiným směrem?

Osobní projekty jsou právě tím, co vás a vaši práci může přivést zpátky k vám. K tomu, co jste vždycky chtěli dělat, ale nějak na to nebyl čas. A třeba ve své práci děláte to, co vás absolutně baví a naplňuje, nechtěli byste přece jen zkusit něco, co bude jenom vaše?“

Poznámka: K tématu osobních projektů doporučujeme také nový článek 6 kroků k úspěšnému kreativnímu projektu a 300+ zdrojů navrch k tomu od Michelle Losekoot.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

#8 Dodo Dobrík

První zahraniční host v našem podcastu!

Dodo Dobrík je všestranný grafický designér, který navrhl světoznámé tričko se zdviženým prostředníkem na podporu kampaně Dárek pro Putina — Zbraně pro Ukrajinu oceněné Křišťálovou Lupou. Navrhl přes 600 knižních obálek a za jednu z nich získal prestižní světové ocenění D&AD. Dodo pracuje s klienty na Slovensku, v Česku a zkoušel také podnikat v Indii.

Sledujte na našem podcastu a YouTube:

6 kroků k úspěšnému kreativnímu projektu a 300+ zdrojů navrch k tomu

Tvoření není jen zábava, někdy je to i pěkná dřina. Když to ale vezmete za správný konec, ušetříte si spoustu držkopádů a uvidíte cenné výsledky. Tady je návod jak na to.

Číst dál

#7 Tvorba obsahu na volné noze

Náš první debatní speciál nabitý pohodovou letní náladou je zde!

Tvorba obsahu na volné noze bylo hlavní téma panelové debaty, kterou jsme uspořádali 27.5.2023 v rámci srazu Na volné noze v Impact Hubu Praha K10. Pozvání do debaty přijali čtyři profíci, kteří tvoří hodnotný odborný obsah: Eliška Šestáková, Martin Kavka, Petra Dolejšová a Roman Věžník. Uvádí Robert Vlach.

Sledujte na našem podcastu a YouTube:

Seznam Zprávy & my

Seznam Zprávy vydaly novou epizodu podcastu Jedno procento Miloše Čermáka, která obsahuje hodinovou pasáž z našeho dlouhého 5hodinového rozhovoru. Nutno dodat, že na Seznamu bude mít podstatně větší dosah → Miloš Čermák o stand-upu: Vtip je matematika, hádanka a detektivka

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Kvalitní zdroj: Status umělce

Pokud pracujete či podnikáte v kultuře, nejspíš jste zaznamenali vyhrocenou diskuzi kolem tzv. statusu umělce.

Umělci a pracovníci v kultuře protestují, že ministerstvo nejedná, téma se probírá v médiích a kritici jako Ondřej Neff či herní vývojář Daniel Vávra novinku už teď z různých pozic kritizují, přestože ještě není zcela jasné, jakou bude mít podobu.

Pokud se chcete v celé problematice zorientovat a udělat si vlastní názor na věc, budete nejspíš řešit otázku, jestli k tématu vůbec existuje nějaký kvalitní zdroj informací v češtině? Naštěstí ano:

Statusem umělce se už pár let zabývá Institut umění — Divadelní ústav (IDU). Na svém webu má sekci Status umělce, kde nabízí zdarma 100stránkovou publikaci o zkušenostech z různých zemí, přehled zahraničních i českých zdrojů. Také uspořádali mezinárodní konferenci Střed zájmu: Status umělce a umělkyně a problému se věnují i v rámci projektu Kreativní Česko (viz poslední bulletin).

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Kreativní Česko

Tvoříte? Pak určitě koukněte na projekt Kreativní Česko, který podporuje kulturní a kreativní odvětví a spravuje jej Institut umění — Divadelní ústav.

Na webu najdete mj. celostátní galerii kreativců, podcast, bulletiny, hromadu článků a dalšího obsahu pro tvůrce.

Sdílejte a diskutujte: Facebook Twitter LinkedIn Trvalý odkaz

Newsletter

Nejdůležitější novinky ze světa podnikání na volné noze.
Každý měsíc zdarma ve vašem emailu:

Ochrana soukromí: Váš email bude zachován v tajnosti a nebude nikdy nikomu poskytnut. Odběr můžete kdykoli ukončit pomocí odkazu na konci každé zprávy.

200+ top zdrojů, které sledujeme za vás
Pro freelancery i ostatní podnikatele
Široký záběr ve správném kontextu
Exkluzivní obsah a úvod v každém vydání
Od roku 2009 nepřetržitě každý měsíc
Žádný spam a 100% soukromí